Singapore - a couchsurfing experience - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Li-Anne Douma - WaarBenJij.nu Singapore - a couchsurfing experience - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Li-Anne Douma - WaarBenJij.nu

Singapore - a couchsurfing experience

Door: Li-Anne

Blijf op de hoogte en volg Li-Anne

23 Oktober 2015 | Singapore, Singapore

Afgelopen weekend hadden we een trip naar Singapore gepland en omdat het ons een goede en goedkopere ervaring leek, besloten we al couchsurfend het weekend door te brengen. Voor wie niet bekend is met het fenomeen couchsurfen, het idee is dat je op deze community zoekt naar een slaapplek bij een local (overal ter wereld) die je eventueel ook inside tips kan geven over de beste plekken van zijn woonplaats. Nadat we eenmaal het vliegveld van Singapore hadden bereikt, was het nog niet zo gemakkelijk om het land in te komen zonder adres. Dus gelukkig konden we redelijk snel in contact komen met onze couchsurfer, zodat we alsnog een adres op konden geven.

Singapore, wat een contrasterende stad in vergelijking met de rest van Azie wat we tot nu toe hebben gezien! Nergens een vuiltje op de grond (in tegenstelling tot de lucht die grijs was van de haze), overal bordjes met gedragsregels en uberhaupt veel regels (geschreven en ongeschreven). Zo waren er bijvoorbeeld meerdere georganiseerde taxiplaatsen, waar mensen netjes wachtten op hun beurt. Ditzelfde gold voor de trein waar iedereen een rij vormde om een voor een naar binnen te kunnen nadat natuurlijk iedereen eerst was uitgestapt en voor de bus waar zelfs een stippellijn stond waar de rij langs zou moeten lopen. Singapore zag er ontzettend modern uit, high skylines, modern shopping malls en alles was schoon! Wat ik mooi vond aan Singapore is dat het een zeer milieubewust land is, afval scheiden, groene energie en duurzame oplossingen. Het is dan ook niet voor niets dat de pioniers van sustainability zich hier bevinden.

Het huis waar we sliepen was zo'n 20 minuten van het stadscentrum vandaan en zeer gemakkelijk te bereiken met de trein. Onze host, Dharshy, woonde samen met 3 huisgenoten die niet ingelicht waren over ons bezoek en enigszins verbaasd waren om ons te zien en te horen dat we dit weekend bij hen zouden verblijven. 's Avonds gingen we met Dharshy naar de stad toe om wat te eten en eventueel een drankje te doen. Wilde uitgaansplannen waren er niet, omdat we de volgende dag wat van Singapore wilden zien. Dharshy bracht ons naar een gezellig, druk uitziend tentje waar we een gevarieerd menu voor ons neus kregen en de uitgebreide avocadosalade gecombineerd werd met een long island die iets sterker was dan gepland.

Na een redelijk lange nacht gingen we de volgende dag Singapore exploren waarbij we rondgetourd werden door een super aardige bankier die we enkele dagen geleden hadden ontmoet tijdens avondeten in KL. Hij bracht ons naar meerdere highlights, waaronder Gardens by the Bay, Mandala Bay en Chinatown waarbij hij zelf tussendoor af en toe even ging werken. Bovendien trakteerde hij ons op een diner in een heerlijk vegetarisch restaurant en omdat we de laksa niet hadden kunnen proeven stond hij erop dat we een pak laksa mee naar KL namen. We voelden ons lichtelijk bezwaard, maar hij vertelde ons dat hij heel vaak zakenrelaties meenam en ook rondleidde en mee uit eten nam en het heel leuk vond om de verandering twee backpackers de stad te laten zien.

Waar overdag Singapore georganiseerd, netjes en vooral bezet is door de hardwerkende bevolking, daar is Singapore 's nachts een bruisende stad met clubs, barren en veel meisjes in korte rokjes en hoge hakken.
Wij gingen samen met Dharshy en zijn huisgenoten naar een club in Singapore, wat een beleving op zich was. Naast de meisjes in miniskirts zagen we mannen die op de podia aan de zijkanten even een push up deden in hun ontblote bovenlichamen en VIP lounges -bezet door gasten met geblondeerd haar, een iets te arrogante houding en omringd door vele meisjes die soms half in coma lagen van de veel te grote hoeveelheid dure alcohol-.
De laatste dag bezochten we het contemporary art museum van Singapore, wat een aantal hele mooie werken had. Zo was er bijvoorbeeld een kamer waar ze allerlei kleine bloedsamples van de bevolking van Singapore hadden verwerkt in een transparante reflecterende plaatjes.

Onze terugreis naar KL verliep zeer soepel, maar we waren wel precies op tijd voor de check-in om 8 uur (die al aan het sluiten was) en vervolgens precies op tijd liepen we als laatste het vliegtuig in om vervolgens in KL precies op tijd de bus te pakken naar KL Sentral. No stress.

Singapore is een aanrader om te hebben gezien, het is een enorm contrast met de rest van SEA en vooral het milieubewuste aspect kon ik waarderen.

Hopelijk gaat het daar in Nederland ook allemaal goed!
Korte weerupdate: haze still going strong. Scholen in Singapore ook nog steeds dicht en de AQI (air quality index) is zo'n 216, wat eigenlijk betekent dat je beter de hele dag binnen kan blijven.

• 03 November 2015 - 07:49

Janneke :

Wat heb je dat superleuk geschreven!!!
Li-Anne

Actief sinds 04 Okt. 2015